Wednesday, 22 February 2017

Bila nak kawen ?


Ada sorang teman pernah cakap pada saya,

"kawen bukan untuk aku puaskan tekak orang tapi tekak aku sendiri."

#deep bukan?
Tapi memang betoi apa yg dicakapkan. Dunia hari ini menampakkan kita terpaksa berperang untuk memuaskan hati dan kemahuan org lain berbanding kehendak sendiri. 

Pada satu masa kita akan suka pada seseorang. Mungkin berbalas. Mungkin bertepuk sebelah tangan. Mungkin dihalang keluarga. Mungkin tak sedarjat. Tapi ingatlah kata2 di atas. 

Bila dah kawen, bukan mak bukan jiran bukan kawan yg akan kemas rumah. Lap lantai. Basuh baju. Kemas dapur. Hantar anak ke nurseri. Tapi kita dan pasangan kita yang akan bergilir or kita sensorang yg akan buat semua tu. Bersyukurlah andai ada insan luar yg sudi membantu. 

Jadi, pikirlah tekak sendiri. Kalau cinta ditolak or tak disambut anggaplah diri kita tak sesuai dengan tekak di sana. Sedangkan makanan lagi orang memilih inikan pula teman sebantal. 

2 comments:

  1. Last year aku aim nak kawen or get in into serious relationship. pastu tak menjadi. so, tahun ni aku dah tawar hati. tengok tahun depan pulok macam mane

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tabahlah mokyu.. Mungkin ada jodoh yg lebih baik. Aku deeply in love with someone who are in deeply love with someone else. Sedih kan hahahaha

      Delete