Hadiah

Hello readers :)
Since tomorrow is Valentine Day so I want to share a story about gift & present.  As a Muslim, I am prohibited to celebrate this event because it is against with my religious thought. By the way, I am glad to share my precious gifts that I had receive before during my birthday, wedding, convocation, new-born baby etc.
To those who looking a gift to your love ones, here's some (please ignore my grammar mistakes & up-side down sentences because I am totally weak in English T_______T) . Layannnnnnn ...

11. Tissue Paper
Hadiah paling bangang yang pernah aku bg kpd seorang Cikgu sekolah rendah aku. Tp itulah yang dikatakan cikgu ialah cikgu. HUMBLE & KIND; menerima tnp merungut or memalukan kita dgn hadiah yg bodoh itu. Sobs T________T. Serius aku tak tau makhluk apa yg merasuk aku utk bg hadiah ni sempena Hari Guru tahun 1994/95 yg pasti sbb ia murah + siap bkotak  = sng nk balut. Yg tharu wrapping paper ialah surat khabar lama. Oh Zinnirah, so annoying ! Tp ade lg ke manusia d dunia ni yg mampu bg hadiah yg iqlas sebegini dgn hrg RM1.00 today ? Sumpah total cost only RM1.00 =tisu sekotak - wrapping paper free + salotape. Pasrah jelah :(

10.  Payung
Cite bab payung ni aku ade 3 kaki payung yg aku dpt free kira mcm hadiah lah dr pihak stesyen minyak & ade yg aku cilok ms santai2 ngn my fren. Sape soh uols tinggal merata so aku rembat jelah. Buang mbazir so biar aku guna :P
Ia jg remind cite kwn sekolej dulu. Ingat lg bf dia hadiahkn dia payung sbb si gf pegi kelas jln kaki slu kene panas. Mmg hadiah yg tk tjangka dan sgt bguna. Paling best pyg tu btahan selama 3 tahun; smpai tamat kuliah pun pyg tu msh bkhidmat dgn baik ms praktikal. TQ kt bf dia sbb aku jg kdg tumpang sama :)


9. Pen
Yang ni mmg sinonim atau dlm erti kata lain klu dh tkd idea last2 mst cari pen jg. Reason is bguna & itu je cara nk tgk org yg terima redha ke tak dgn penerimaan. Klu redha mst pen selau tsemat d poket baju if not it's will be sealed with colourful wrapping in cupboard. Hadiah ni selalu jg aku bg pd org n slu jg org bg pd aku. Mmg bguna. Kalu dolu time2 jd student pen PILOT pon jadilah now since dh bkerja ni selalu org akn bg yg lebih bjenama. Paling bharga pen PARKER abah aku yg aku rembat. TQ abah :)

8. Baju
Baju ialah kperluan asas =)) 
Hadiah baju ni mmg dh biasa bahkan more to spontaneous gift sbb tgk cantik, belek price tag & byr. Tp org ckp klu bg hadiah berupa baju kpd pasangan kita means hubungan tk kekal. Betoi ke??? Cuba korang try :P

7. Bunga
Women born with flowers :) Betoi ke?? Mak aku myb lah sbb dia mmg sk gardening + kalu tanam pokok bunga sure berbunga3. Hadiah bunga ni mmg WAJIB HARUS diberikan. Bahkan selain dr hadiah besar, pberi hadiah jg akn selit bunga sekuntum or else wrapping kertas bunga. Tk caya?? Recheck uols pny previous hadiah mst lekat pny sekeping kad tlukis bunga ros. Pernah dpt kn??? Ms graduation day ke kawen ke bunga mmg laku smpai Cameroon Highland pon botak kene tarah. 


6. Kad
Sekeping kad mengungkapkan sejuta makna (ayt jiwang). Cewah :P
Mcm bunga jg, kad adalah kesampingan kpd brgn besar. Ade jg yg mmg rajin buat kad or beli yg ready made dgn ayt2 cinta yg tsedia. Ade siap ngn lagu lg. So romantik kn ? Kad jg mcm penyeri tk lengkap pberian tnp kad sbb barang tu kdg mcm tk bpe bkenan d hati so dgn ade kad mjelaskan maksud tsirat pasti berbunga je terima. 

5. Replika / Mainan 
Hadiah seperti di atas ni selalu org pompuan bg kt org lelaki. Cth; kete kechik ke, helikopter kechik ke, keta RC, ashtray yg unik2, lighter etc. Jrg aku jmp laki beli barbie doll or alatan main msk2 utk gf dorang, utk daughter tu mmg pkara wajib lah. Hadiah cenggini buleh tahan jg harganya tp mmg puas hatilah beli,. Nak2 klu bf tu mmg hobinya mcm ni so uols akn nmpk bgmn kera dpt bunga klu hadiah kn brgn sebegini pd bf uols. 


4.Barangan Elektrikal
Hadiah gedabak mcm ni selalu time3 kawen je. Tapi ade jg yg dpt ms pindah umh baru or ms lucky draw hahaha :)
Hadiah barangan elektrikal yg paling aku syg ade 2; iaitu SETERIKA ELEKTRIK & RADIO. Ia pemberian ikhlas dr mak aku ms aku masuk universiti. Ingat g mak mai mlawat semata-mata nk bg radio je pon sbb takot aku sunyi. Malangnya universiti aku d ceruk hutan tkd siaran. Nevermind, aku display selama 3 tahun bt tatapan & sumber inspirasi. Thanks mak :)


3. Bear / Patung
Last aku dpt bende alah ni ms form 5. Hadiah dr kwn sekelas actually aku yg minta T____T. Mmg ia hadiah sepanjang zaman. Uols umo sehari smpai seratus tahun pun hadiah ni mmg available. Dpt baby baru pn org bg hadiah bear jg :) Tambahan sekarang dh byk kartun d pasaran dan ia tk terhad pd bear yg berbulu je, yg kaler kuning, yg tapak suleman, yg kembar pon ade. So mmg sesuai. Sape kata patung utk bebudak ??


2. Gadjet IT
Sesuai dgn peredaran zaman & kecanggihan dunia teknologi ms kini, mmg diakui lah dh jd trend bg hadiah yg mahal2 kn. Ce uols try pusing keliling uols ade ke manusia yg tk pegang handphone? Tkde kn. Mau2 org yg dh kje mcm aku nih. Takat camera ke handphone ke small matter jer (small matter ke?). Tambahan plak dgn kemudahan kredit yg disediakan oleh pihak bank so lg lajulah xtvt bg hadiah gadjet IT mcm kamera, handphone, MP3, MP4, notebook, tab etc. Thanks to my parents jg sbb bg aku laptop & handphone sbb aku bjy masuk universiti :)


1. Al-Quran & Buku Himpunan Doa-Doa
Ini merupakan hadiah paling mahal & paling bharga. Aku terima hadiah ni sms pkahwinan aku pberian dr my BFF. Hadiah paling aku syg sekali & ia mberi seribu makna. Buku Himpunan Doa-doa tu mmg byk bantu aku bjy. Semua doa ada dlm tu N byk panduan diberikan dlm buku nih. Buku kecil je + hrg dia cm RM3.50 tp ilmu tkandung dlmnya sgt tinggi nilainya. Thanks to my fren :) 


No matter what kind of gift you gave or receive, the sincerity of giving is much appreciated (ayat mangkuk apekah?). Tak kesah lah hadiah mahal ke murah ke kecil ke besar ke yg penting ia ikhlas. At least ia menunjukkan kita ingat akan tarikh3 penting d sekeliling kita. Kan ke tanda penyayang tu :) Byk keadaan kita rs mcm serba salah kn nk bg hadiah kt org tp pcy lah tgn yg mberi lbh mulia dr tgn yg menerima. 



Comments

Popular Posts