I AM A COVID-19 PATIENT CAT-2a

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers:)

Officially on 22nd of April 2022, days 112 of 365 and after 765 days of #MCO, I became among on the statistic on Malaysia's COVID-19 cases index!

I thought that I might be among the limited edition Malaysians who are so so immune from this viruses but I'm not!
Here I go under 7 days of self quarantine at my home sweet home :P


Okay, CZ dah empat bulan handle student asrama yang positif COVID-19 dan penatnya subhanallah. Burnt out! Jadi CZ anggap, CZ antara manusia yang bertuah kerana belum dijangkiti dan mungkin tidak akan dijangkiti (I am very obsess to be a limited edition people hahahaha) kerana telah berada bersama-sama kuman ini agak lama dan masih mampu bertahan sehinggalah...

Sabtu I 16 April

Pendaftaran pelajar Tingkatan 1 di asrama. Half way pendaftaran memang mula rasa berbahang tapi CZ anggap ia normal sebab asrama memang panas, musolla pulak ada tile, puasa lagi. Lencun peluh & badan memang bau busuk giler erkk! Dalam hati ' Oh em giiieeeeeee busuk rupanya peluh aku.Adakah selama ini aku memang busuk mcm ni???' Balik rumah dah petang, mandi & siap untuk berbuka.

Ahad pergi kerja macam biasa. No additional signs even though I'd feel weak but it is more to exhausted since I've been working so hard these months.  

Isnin I 18 April

CZ bangun sahur dengan tekak yang perit, kering seolah-olah aku tidur dengan mulut ternganga (bernafas guna mulut). Rasa macam baru lepas keluar OT room pon ada sebab memang tekak rasa lain. Check kelenjar bawah leher kiri, ahhh bengkak! Telan liur pon rasa semacam. Tapi sahur tetap makan macam biasa dan aku minum air asam jawa. Habis 1 cawan (biasa bila sakit tekak minum air asam jawa & setel) tapi perit tekak tetap tak hilang. So CZ ambik asam jawa lebihan minum tadi, campur air dan sapu area jawline kiri dan leher (kering, sapu. Kering, sapu. Berulang-ulang kali sampai subuh). Leher & kelenjar dah slowly rasa the cooling sensation, telan liur pon rasa smooth sikit tapi tekak masih rasa bergerigi macam luka.

Masuk office, buat kerja. Half way rasa tak sedap hati. Buat ujian saliva dan negatif COVID-19. Lega ! Sambung kerja & balik rumah.


Selasa I 17 April

Berbuka semalam aku tak dapat telan makanan dengan baik. Aku makan sekadar untuk hilang rasa lapar dan haus berpuasa. Tekak tak boleh terima makanan pedas. Berapi !

Bangun sahur pagi ni, aku mula rasa tak sedap badan. Perut aku cramp sebab memang aku dalam fasa menstrual period. Tunggu masa nak gugur jer. Aku makan minum seadanya. Lepas Subuh, aku sambung tidur dengan siap pakaian kerja.

Bangun jam 8.30 pagi, aku tekak ke klinik instead ke pejabat. Badan aku mula rasa sangat lemah, antara demam tak demam. Batuk ? Aku start batuk sejak malam tadi :(

Sampai klinik, petugas letak aku bawah khemah pengawasan COVID-19. Doktor tak check-up banyak sebab aku memang sah demam, batuk, sakit tekak tapi aku negatif ujian saliva semalam. Doktor bagi MC 2 hari.

Balik rumah, salin baju, buka puasa, makan ubat, pakai stoking, tidur.

Aku bangun tengahari, hantar MH ke sekolah. Sambung tidur.


Rabu...

Khamis I 21 April

Aku sambung EL sebab aku masih sotong. Badan berpeluh serupa mandi tapi demam tetap tak berlalu pergi. 


Jumaat I 22 April

Aku nekad bangun pagi ni, bawa MH pergi shopping baju raya. Firasat aku kuat mengatakan aku dah kena COVID-19. Jadi aku mesti selesai hal raya MH sekurang-kurangnya MH dapat beraya dengan sejahtera.

Sepanjang perjalanan ke Alor Setar aku rasa aku tak bawa kereta dengan baik.

Aku khayal. Aku rasa sekejap panas, sekejap sejuk. 

Aku rasa macam microsleep tapi aku masih berjaga, memandu di jalan.

Aku rasa macam aku nak pengsan tapi aku gagah berjalan di dalam pasaraya.

On the way balik, kami singgah farmasi. Aku beli stok ubat demam, ubat batuk, lozeng sakit tekak & COVID-19 test kits.

Sampai rumah, aku test COVID-19 dan kali ni aku cucuk hidung sendiri. Nasib baik aku ada pengalaman 2x kena RTK-PCR masa operation tahun lepas, jadi aku tau dalam mana perlu dicucuk.

No hesitation.
Crystal clear and the quarantine begins.


CZ ialah pesakit COVID-19 CAT-2a 

Simptom COVID_19 paling dominan yang CZ alami ialah batuk. CZ alami demam 2 hari sebelum positif COVID-19 dan tanpa selesema. Masa tue rasa seram sejuk. 24 jam berstoking. Makan paracetamol 4x tapi demam tak baik jugak. Masa tue fikir mungkin jenama ubat demam ni tak sebagus paracil dan paracetamol yang biasa KK bekalkan. Petangnya sakit pinggang ke bawah seolah-olah baru lepas cucuk booster COVID-19. Sakit sendi-sendi dan mula fikir, "ehh aku demam denggi ke? " tapi dalam masa sama rasa perit period kali ni :(

Dan sejak itu batuk non stop.
Tidur ? 3 hari 3 malam tak dapat tidur sampai taktau bila tidur. Sedar-sedar dah terjaga. Tidur sambil duduk. Batuk. Tidur meniarap. Batuk. Bangun duduk. Batuk. Tidur mengiring. Batuk. Bangun berdiri. Ambil nafas. Sambung tengok netflix. Batuk hilang! 
Masuk hari ke-4 kuarantin, ubat batuk habis sebotol. Lozeng habis sepapan. Batuk masih sama. Mata sakit. Kepala sakit. Muka mula bengkak sebab tak cukup tidur. Asal nak tidur je, batuk. Duduk sesaja tengok netflix, tak batuk. Search info kenapa batuk dalam tidur? Bang! Jangkitan kuman di paru-paru. Kahak di paru-paru (memang batuk berkahak). CZ panik sebab rasa paru-paru dah rosak sebab kuman COVID-19 dah attack.
Akhirnya buka playslist MP3 dan main doa syifa panjang sambil duduk. Berdoa dan berharap pada Allah S.W.T. kurniakan aku satu jam tidur yang berkualiti supaya dapat sembuh.
Alhamdulillah, Allah S.W.T. makbul dan sejak hari tu batuk slowly hilang. Kahak pon berkurang dan sampai hari ni dapat balik beauty sleep :)
Seriously, coughing is killing. No wonder during the early stage of COVID-19 many people couldn't survive. It's kills your lung. It's kills your heart. You have no time to breath and to combat with the cough. You have to choose one. Cough and lost your breath. Or breath but you cough? I am lucky to complete my booster but still fighting it like hell. Imagine if I am unvaccinated. Couldn't imagine :(

***Tips***
Segmen yang kita semua tunggu !
Bila kena COVID-19 atau apa-apa penyakit. Kita mesti nak sembuh dengan cepat, sepenuhnya dan kalau boleh seminima mungkin. Guna produk/ bahan alami acewahhh hahaha. 
COVID-19 yang diketahui global ia virus yang mudah merebak, bermutasi dan bersifat airborne. Maka penjagaan diri & persekitaran kena seiring supaya kita cepat sembuh dan dalam masa yang sama orang sekeliling tidak dijangkiti especially bila kita sekarang dah memasuki fasa endemik dan menjalani kuarantin di rumah sendiri :P

Firstly, di rumah CZ ada mak berumur 74 tahun dengan komorbid darah tinggi (selesai booster) dan anak berumur 14 tahun (vaccinated). Jadi CZ memang perlu titik berat aspek penjagaan yang paling maksima supaya mak terhindar daripada virus ini kerana akibat yang bakal menimpa tidak terduga. Dan oleh kerana CZ antara limited edition Malaysians hahahaha nak jugak ! Maka CZ cedok serba sikit pengalaman kawan-kawan yang pernah kuarantin di rumah dan di hospital. 

Tambahan di rumah CZ berkongsi bilik air, maka banyak perkara perlu dititikberatkan. Selain pakai face mask sepanjang masa dan bila keluar bilik. 3 Hari pertama kuarantin, CZ pakai mask walau duduk dalam bilik sendirian sebab CZ batuk teruk. Partikel dari batuk boleh kekal dalam udara dan anak akan masuk dalam bilik from time to time sebab dia clinge haha. Jadi wear your mask properly and every time you cough and snift. ...CZ juga
  • Pakai selipar dalam rumah.
CZ buka selipar masa atas katil jer. Turun je katil terus sauk selipar dan selipar tu tak dikongsi dengan penghuni yang lain. Masuk toilet, park selipar di luar dan keluar toilet pakai balik. Jangan berjalan bare foot sebab selagi nama kulit, maka ia memberi pendedahan kepada orang sekeliling.
  • Pakai glove untuk pegang benda-benda yang berkongsi contoh periuk nasi/ makanan, peti sejuk dsb.
Oleh kerana CZ sendiri yang cedok makanan dan urus makanan sendiri, mak masak saja tak hidang.Tak kuasa dia nak menghidang hahahaha. Jadi 1 jam sebelum berbuka, CZ akan senduk makanan dulu, sedia air sendiri dsb. Oleh itu, CZ pakai kena pakai glove dan hanya 1x guna bagi satu-satu masa. Jangan gigih nak berjimat. DUIT TIDAK BOLEH BELI KESIHATAN TAPI JIKA NAK SIHAT PERLU DUIT! Melabur sikit demi kesihatan sejagat. 

  •  Sedia bancuhan det*ol / air sanitasi

Disclaimer : semburan det*ol dsb tak menjamin dapat membunuh kuman COVID-19 tapi ia bantu meminimakan penularan. Jadi terpulang pada individu nak guna det*ol ke kloro* ke air sanitasi apa pun. As long as ia tak memudaratkan anda :)

 Bila nak guna sanitasi ? 

Sepanjang masa. Sepanjang laluan yang kita guna. Setiap kawasan/ tempat yang kita duduk/ pegang. Biasa CZ akan sembur bilik air selepas mandi, tombol dan pemegang pintu bilik air, pili. Tombol dan pemegang pintu bilik tidur. Sinki basuh pinggan dan pili air selepas selesai basuh pinggan makan. Meja makan/ kawasan sekitar yang CZ letak pinggan/ sudu garfu bekas CZ guna. 

  • Beg pakaian 
Semua pakaian yang CZ pakai selama kuarantin akan masuk dalam beg khas. Memang takde siapa pegang dan uruskan. CZ siap sendiri dan tunggu habis kuarantin untuk ke kedai dobi. Baju dalam ke luar ke semua masuk beg ikut jenis masing-masing. Nanti cadar selimut bantal busuk semua akan ke dobi. 

  • Makanan tambahan 

Dan masuk kita ke segmen makan-makan minum sampai sihat. Banyak petua dari orang sekeliling yang CZ amal dan mak usahakan supaya batuk hilang asap. Petua paling ampuh pastinya cengkih. Memang lepas ni kalau batuk memang nak cari cengkih jer xoxoxo

    1. Minum air rebusan cengkih dan bawang putih
    2. Minum air kelapa muda (fresh dari buah kelapa)+ garam jantan + perah lemon
    3. Sup ketam + cengkih
    4. Lozeng Difflam paling ampuh berbanding jenama lain.
    5. Air Twis*er oren
    6. Buah-buahan especially limau
Okey, demikian serba sedikit pengalaman dikuarantin sebagai pesakit COVID-19 di rumah. Sekadar ingatan dan ikhtiar, ambil vaksin, pakai mask di mana jua antara berada, kerap basuh tangan dan  jaga diri & orang sekeliling. Vaksin memang tak jamin kita bebas tapi ia beri perlindungan kepada kita untuk mengurangkan jangkitan yang lebih teruk. Sentiasa sedia ubat-ubatan/ kit ujian kendiri kerana kesihatan sangat berharga. 

Thanks for reading :)

Comments

Popular Posts