Sarapan Pagi ialah Ubat Kurus Terbaek !

Assalamualaikum, Selamat pagi Ahad yang mbosankan T_____T

Sgt sedeh bila hari Ahad mai keje tapi abang jg parking d mall sebelah ni lagi busy dari aku yg dr pagi smpai petang asyik dok buka website yg sama checking emel yg kompom tak masuk sbb opis lain offline :(

Ia satu kerja penipuan yg sgt susah giler nk bt especially bila keyboard anda berbunyi kuat giler gaya menaip mcm ada segunung claim kena submit walhal meja empty - semut pon tak lalu lalang even sekotak Big Apple Donuts & Coffee ada d atas meja :P

Today nak share ttg ke-obses-an manusia especially wanita - perempuan but nowadays lelaki yg maskulin pon pay a big concern about this matter - K.U.R.U.S. 

Syukur alhamdulillah, aku mmg dilahirkan small size & size "S" forever :)
Dan akibat kekurusan aku yg mmg sgt ni hingga timbul masalah plak sbb byk pihak anggap aku school girl & polis pon confuse bila selalu aku kena aniaya - di saman tanpa menyemak aku memiliki lesen memandu yg sah. That's why aku sgt benci abg / bapak polis.

Seriously, sapa tak nak kurus - nampak cantik (cantik ke kurus mcm skeleton?), easy to wear anything, & nak-nak bila reunion kwn2 tak knl yang anda ialahlah dahulunya Juara Makan - Heavy Weight Asrama 5tahun berturut2... so sweet bukan ?

Ada 10juta manusia yg ajak aku beli produk kurus dorang. Sampai wall FB aku dh mcm pusat pelangsingan badan + emel3 sarat barat dgn spam produk + text appeal messages.
Owh kengkawan saya sudah under weight !
Aku ada sorang best friend yg dulunya ms sekolah superb slim-top ranking awek pujaan lelaki gorgeous. 
Then masuk alam pekerjaan + keje kerajaan terus superb fatty sbb keje gomen ni goyang kaki, makan tido makan tido je. 

So solution : ubat kurus
Result : kidney infection after makan few boxes ubat kurus
Now : super duper gemuk dgn lemak trans yg ssh nk demolish :(


Tips yg paling berguna & telah aku amalkan sejak kecik lagi ialah 

SARAPAN PAGI SETIAP HARI !

Big thanks kat mak aku yg tak penah jemu bgn awal2 pukol 3pagi pon besa bangun semata-mata nk bt sarapan. Dan seingat aku, aku tak pnh bjalan keluar dr umah or bilik hostel tanpa sarapan pagi.

Hasilnya; berat badan aku maintain 42kg - 46kg (underwight) dari zaman sekolah sampai zaman anak nak masuk 2 orang.  Boombastik kan? & sgt awes0me :)

Apakah kepentingan sarapan pagi?

Sangat kasihan bg mereka yg tak concern ttg breakfast tp sgt heavy utk brunch (breakfast & lunch). Pukol 10pagi dgn nasi lauk, kuih kuih, air kopi, fresh oren +++ .
Kunun klu makan pukol 10 pagi dgn heavy-nya nnt lunch tk mkn so blh slim; bwek :P
Owh manusia sekalian alam, sedarlah bahawa 2 keping roti kosong (kalau dah malas sgt) & secawan Teh/ Kopi/ Milo sudah memadai utk anda KEEP SLIM , seyes !!!

To those yg masih biol lets me explain to you.
Sarapan pagi sgt penting sbb kita nak mulakan hari baru - memerlukan tenaga nak-nak keje mcm askar, panjat tangga pejabat kalah daki Gunung Jerai, dgn start new week dgn setimbun kertas smpai tutup pandangan kita ke staff berdepan.
Hellooo... "Nesvita" pon dh keluarkan cereal milk utk bantu career women yg tak sempat bgn awal prepare breakfast utk family.
Itu pon uols out there tak paham lg kepentingan breakfast. Aku pon tak paham uols ni.

Dan the most important point here is, DINNER!. 
I believe bila kita plan diet (diet di sini means ikat perot utk kurus bkn jaga makan utk kesihatan), most of us wajib skip dinner & supper. Kalau makan pon salad or hot Milo dgn roti kering 2 keping. 
Bila dh malam tak mkn so pagi haruslah dimulakan dgn sarapan pagi yg berkhasiat & mampu membekalkan tenaga sesuai dgn tugasan masing2.
 

Jangan takut utk mulakan pagi anda dgn sarapan mcm ni. Or jangan takut kena serangan jantung tiap2 pagi makan roti canai + Teh tarik. Sebab anda takkan lalu nak mkn sarapan yg sama setiap pagi. Sumpah mak aku pon jemu pagi2 goreng nasi kat kami. Kadang2 mak aku pon offday so merayaplah kami ke kedai beli sarapan sendiri.

"A simple breakfast will keeps you away from doctor" 

Itu nasihat mak aku.  Bangun pagi mesti makan, tengahari, petang, malam tak makan takpe.

Actually, kurus ke gemuk ke makan byk ke mkn sikit ke yg penting sihat. 
Kurus +  cantik tp aneroxia = tak cantik. 
Gemok + comel tp darah tinggi kencing manis = tak sweet.
Kurus + skin in bones tp fit (2.4km in 9minutes) = superb!
Gemok + big fat tp cergas & cerdas = owes0me

Tapi serius, bersarapan lah di pagi hari sebagaimana wajibnya bersahur di bulan Ramadhan. Ia mmg ssh nk bt especially bg manusia yg tak lalu tgk makanan pd jam 7 pagi. Nak juga makan after 10 a.m. But believe me, you will be rewarded soon!

So, to those yg dok kautim nk beli produk utk melangsingkan badan. Jom kita apply breakfast dlm kehidupan pagi kita selama beberapa bulan dulu. InsyaAllah musti tak buang duit dan tak menyakitkan mana2 bahagian badan korang.

Thanks for reading & enjoy your breakfast!

Comments

Popular Posts