Rawatan Jerawat Di Hospital Kerajaan #7 : Minyak Ikan

 Assalamualaikum dan salam sejahtera readers :)

    Genap setahun aku berhenti isotretinoin (accutane), aku kembali dipreskripsi dengan isotretinoin kerana jerawat mulai naik di beberapa tempat yang pernah ada jerawat dan hotspot paling teruk ialah di kawasan rahang :(

    Jerawat yang naik kali ini tidak banyak, kurang 10 biji dalam sebulan tetapi ia jenis nodules dan pustules. Jadi ia mengambil masa yang lamaaaaaa untuk sembuh sebab ia sejenis jerawat yang tiada mata, besar, radang yang dalam dan kadang kala sakit :( Paling sedih di bahagian rahang dan bawah dagu, penuh keliling! 

    Dan jerawat mulai naik secara konsisten sejak Julai 2024 dan aku tidak pasti faktor utama jerawat ini kembali. Aku mengakui apabila aku menggunakan krim tretinoin, kulit muka mengering dan mengelupas. Mungkin skincare routine dan skin barriers aku agak lemah dan menyebabkan  kulit aku menjadi sensitif dan mengakibatkan jerawat kembali.

1. Jerawat di batang hidung
2. Jerawat dekat lubang hidung
3. Jerawat di bawah bibir

Jerawat di tepi dahi kiri :(

Jerawat di atas dahi kanan :(

Jerawat di rahang kiri :(


Jerawat di rahang kanan :(

    Dan jerawat ini semakin hari semakin meriah sehingga aku mengambil tindakan menukar cleanser. Tapi malangnya cleanser baru membuatkan jerawat keluar dengan lebih banyak (aku fikir ia purging tapi rupanya memang cleanser tak sesuai dengan aku. Purging amende sampai 2 bulan kan??) 

     Jadi bila aku pergi follow up dengan pakar kulit (walau aku sudah off isotretinoin, follow up doktor masih seperti biasa iaitu setiap 1-3 bulan sekali), doktor diagnos kulit muka aku semula dan beliau menyarankan untuk aku kembali makan isotretinion. Tindakan ini kerana krim tretinoin sahaja masih belum mampu membersihkan wajah aku. Aku masih memerlukan rawatan dalaman (oral) untuk mengecutkan oil glands sekaligus mengurangkan pembentukan jerawat/sebum. 

     Apabila aku kembali ke circle ke-2 isotretinoin, aku mula mendalami perkara-perkara yang dapat membantu untuk meredakan jerawat sekaligus meningkatkan keberkesanan pengambilan isotretinoin. Selain mengekalkan skincare routine yang ringkas (cleanse + moisturise & sunscreen), NO ACIDS (AHA BHA, glycolic acids, etc), kajian mendapati pengambilan supplements dan pre(pro)biotics sangat membantu mengawal jerawat.

    Bahkan majoriti pakar kulit menyaran pengambilan minyak ikan bersama-sama isotretinoin. Antara faktor saranan ini ialah:

  1. Pengambilan isotretinoin akan mengeringkan kulit terutama bibir, sekitar hidung dan sebahagian besar kulit termasuk tangan dan kuku. Jadi minyak ikan dapat membantu membekalkan kelembapan kulit jika diambil secara konsisten.
  2. Pengambilan isotretinoin dan kolesterol berkait rapat. Seseorang yang secara genetik atau seseorang yang mempunyai kadar kolesterol yang tinggi, apabila mengambil isotretinoin boleh menyebabkan peningkatan kadar kolesterol di dalam badan. Justeru, minyak ikan ialah sejenis supplement yang baik untuk jantung, otak dan hati. Pengambilan minyak ikan secara konsisten semasa anda mengambil isotretinoin akan dapat mengurangkan risiko kolesterol tinggi. 
  3. Minyak ikan sememangnya sejenis supplement yang mudah menyerap dan ia sangat baik untuk jantung, hati dan otak. Jadi jika diambil secara berterusan, ia akan membantu menyihatkan jantung kita. Bila jantung sihat, hati bersih, otak cerdas, insha-Allah kulit akan bebas jerawat :)
    Maka, hasil research di platform media sosial dan mendengar pandangan pakar perubatan juga pengalaman peribadi mereka yang telah bebas jerawat, aku memilih minyak ikan ini, Blackmores Omega-3 Triple Strength Fish Oil 1500mg .


    Sebenarnya apa jua jenama minyak ikan/ minyak ikan kod adalah baik untuk kita. Ia bergantung kepada bajet masing-masing dan yang penting ialah kandungan DHA dan EPA di dalam minyak ikan serta consistency kita mengamalkannya. Hasil kajian aku, majoriti pakar perubatan menyarankan kita mengambil minyak ikan 1000mg ke atas untuk kesihatan kulit. Hal ini untuk memastikan kandungan DHA EPA di dalam minyak ikan ialah separuh atau lebih daripada kandungan minyak (DHA EPA > 60% - 80%). DHA dan EPA ialah kandungan yang penting di dalam minyak ikan dan bukannya kuantiti (mg) minyak ikan tersebut. 


    Okey, kita lihat pada keterangan pada label minyak ikan ini dinyatakan minyak ikan mengandung 1.5g omega-3 iaitu 540mg EPA dan 360mg DHA. 

Bagi 1 biji minyak ikan ialah 1500mg.

Jadi (540mg EPA + 360mg DHA) ÷ 1500mg = +/-540mg

Jadi kandungan omega-3 minyak ikan ialah 54% atau separuh daripada kandungan minyak ikan dan ia sudah memadai untuk kita mendapat manfaat omega-3 yang diperlukan oleh badan/kulit kita untuk sehari. 

Jika anda membeli minyak ikan yang kandungan omega-3 ialah 30% ke bawah, anda mungkin perlu mengambil minyak ikan ini 2-3 kali sehari. Hal ini kerana kandungan nutrient di dalam minyak ikan tersebut sedikit dan tidak dapat menampung keperluan harian badan/ kulit kita. Oleh demikian, BACA LABEL PRODUK sebelum membeli dan jangan mudah membuat perbandingan harga (mahal dan murah) produk tersebut kerana kita memerlukan minyak ikan yang tinggi DHA EPA. Semakin bagus EPA DHA minyak ikan tersebut, semakin mahal harganya. 




    Oleh demikian, minyak ikan jenis ini hanya perlu diambil 1 biji sehari kerana ia mempunyai nutrisi mencukupi untuk badan/kulit berbanding minyak ikan jenama sama/jenama lain yang mana kandungan DHA dan EPA nya kurang. Jadi untuk membeli minyak ikan, rujuk pada kandungan EPA DHA dan bukannya isipadu 1 kapsul minyak ikan. 

    Anda juga perlu membaca arahan penggunaannya kerana setiap minyak ikan/ jenama berbeza mengandungi nutrisi berbeza. Mungkin ada yang perlu diambil 3 biji sehari untuk kesan yang optimum. Minyak ikan juga sebaiknya diambil bersama makanan atau sejurus selepas makan samada pagi atau malam.

    Sekian serba sedikit maklumat tentang minyak ikan untuk membantu kulit seterusnya menghilangkan jerawat dan merawat kolesterol tinggi. Aku harap dengan bantuan isotretinoin circle ke-2 dan minyak ikan ini akan membersihkan wajah aku dari jerawat dan menghilangkan terus jerawat dari hidup aku. Aamiin. 

 

Bak kata Nia Ramadhani; "bila ada duit, invest pada muka (kulit). Jangan beli baju baru sebab bila muka (kulit) cantik, pakai baju murah pun akan nampak lawa ❣️".

 Thanks for reading :)




Comments

Popular Posts